Improvement of Visual and Spatial Conceptions in Students with Dyslexia

Authors

  • Sarmīte Tūbele

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2013vol2.573

Keywords:

Dyslexia, intervention, spatial conceptions, visual conceptions

Abstract

Article is devoted to reveal how to improve visual and spatial conceptions in students with dyslexia. Theoretical framework of notions is presented and some practical activities are revealed. Basic concepts of dyslexia are presented and significance of visual and spatial development is described. Some practical aspects are described and stated. There are offered correctional developmental action models and the principles of selection and use of the tasks. The continuity and gradual increase of the difficulty degree is essential for the success of the adjustment and achievement of sustainable results.The latest researches in the neuropsychology have made major contribution to the understanding of the visual-spatial development and its importance during the learning process of reading literacy.They also provide insight into the relationship with specific reading disabilities and justify the necessity and possibilities of correction of visual-spatial perception disorders and deficiencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blakemore, S.-J., Frith, U. (2005). The Learning Brain: Lessons for Education. United Kingdom: Blackwell Publishing.

Bosse, M-L.,Tainturier, M. J., Valdois, S. (2006). Developmental Dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis. In: Science Direct, Cognition 104 (2007) 198-230. Skatīts: 26.01.2013, pieejams: www.elsevier.com/locate/COGNIT

Elvika, I. (2011). Vizuālās uztveres pilnveidošana jaunāko klašu skolēniem ar specifiskiem lasīšanas traucējumiem. Diplomdarbs. Rīga: RPIVA.

Frith, U. (1999). Paradoxes in the Definition of Dyslexia. In: Dyslexia 5: 192-214; UK: John Wiley & Sons, Ltd.

Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide. (2011). Skatīts: 02.02.2013; Pieejams: http://visc.gov.lv/specizglitiba/esf_projekts.shtml

Hellwig, N. (2007).Mit Montessori Legasthenie behandeln. Augsburg: Brigg Verlag.

Kalniņa, L.(2008)Vizuālās uztveres traucējumi lasīšanas un rakstīšanas apguvē sākumskolas skolēniem un to korekcija. Diplomdarbs. Rīga: Latvijas Universitāte.

Kauliņa, A., Tūbele, S. (2012). Lasīšanas traucējumi. Rīga: RaKa.

Lohman, D. F. (1993)Spatial Ability and G. Paper presented at the first Spearman Seminar, University of Plymouth, July 21, 1993.Skatīts: 24.01.2013; pieejams: http://faculty.education.uiowa.edu/dlohman/pdf/spatial_ability_and_G.pdf

Lūse, J., Miltiņa, I., Tūbele, S.(2012). Logopēdijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: RaKa.

Naegele, I., Valtin, R. (2003). LRS – Legasthenie – in den Klassen 1 – 10: Handbuch der Lese-Rechtschreib-Schwierigkeiten. Band 1.Germany: Beltz Verlag.

Raščevska, M. (1989). Bērnu orientācija telpā un tās attīstīšana. Bērnu izziņas darbība un tās pilnveide. V. Avotiņa red. Rīga: Zvaigzne, 87. -97. lpp.

Reid, G. (2003). Dyslexia: A Practitioner’s Handbook. Third Edition. England: John Wiley & Sons, Ltd.

Schachl, H.(2006). Was haben wir im Kopf? Die Grundlagen für gehirngerechtes Lehren und Lernen. Österreich: Veritas-Verlag Linz.

Shaywitz, S. (2003). Overcoming Dyslexia: a new and complete science-based program for reading problems at any level. New York: Vintage Books, A Division Random House, Inc.

Smita, K. Strika, L. (1998). Mācīšanās traucējumi no A līdz Z. Rīga: Raka.

Snowling, M. (2004). Dyslexia. UK.:Blacwell Publishing.

Sousa, D. (2005). How the Brain Learns to Read. California: Corwin Press.

Spridzāne, A. (2008). Vizuāli telpiskās uztveres izpēte un pilnveidošana bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību 5 – 6 gadu vecumā. Maģistra darbs. Rīga: Latvijas Universitāte.

Strīķe, I. (2009). Vizuālās uztveres izpēte un pilnveidošana jaunākā skolas vecuma bērniem ar lasīšanas traucējumiem. Diplomdarbs. Rīga: RPIVA.

Tūbele, S. (2008). Disleksija vai lasīšanas traucējumi. Rīga: RaKa.

Tūbele, S. (2002).Skolēna runas attīstības vērtēšana. Rīga: RaKa.

Vorobjovs, A. (1996). Psiholoģijas pamati. Rīga: Mācību Apgāds.

Ахутина, Т. В., Пылаева, Н. М. (2008). Преодоление трудностей учения: Нейропсихологический подход. Санктпетербург: Питер.

Иншакова, О. Б., Колесникова, А. М. (2006). Пространственно-временные представления: обследование и формирование у школьников с экспрессивной алалией. Москва: В. Секачев.

Корнев, А. Н.(2003). Нарушения чтения и письма у детей. Санкт-Петербург: Речь.

Корнев, А. Н., Ишимова, О. А. (2010). Методика диагностики дислексии у детей. Санкт-Петербург: Издательство Политехнического института.

Лалаева, Р. И. (2002).Нарушения чтения и пути их коррекции у младших школьников. Санкт-Петербург: Союз.

Митькин, А. А. (1988). Системная организация зрительных функций. Москва: Наука.

Downloads

Published

2015-05-30

How to Cite

Tūbele, S. (2015). Improvement of Visual and Spatial Conceptions in Students with Dyslexia. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 233-242. https://doi.org/10.17770/sie2013vol2.573