Aspects of the professional development of the artist – educator

Authors

  • Inta Klāsone

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.53

Keywords:

art, artist, education, pedagogue

Abstract

The article reveals the involvement of the artist – pedagogue into the process of education and some important interconnected aspects of professional qualification development. Alongside with that, the tendencies of the epoch and activity orientation of the artist – pedagogue in accordance with Sustainable Development Strategy of Latvia until 2030 have been characterized. Involvement of a professional artist in the pedagogical process demands to acquire pedagogical science: significant aspects of teaching and upbringing. The article deals with components and functions of the concept of education, revealing its characteristic features in nowadays society and giving insight into the future system of education. The dynamics of the artist – pedagogue forms of qualification development. As a result, the conclusions have been worked out. The aim of the research is to reflect the aspects of the artist – pedagogue professional development, based on docoments analysis, on the findings of pedagogues, art historians and survey of artists – pedagogues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristotelis. (2008). Poētika. Rīga: Jāņa Rozes apgāds.

Celma, Jeļena & Fedosejeva, Ilze.(2000). Estētika. Estētisko ideju vēsture Eiropā. Rīga: Zvaigzne ABC.

Darba kārtības noteikumi Liepājas Universitātes darbiniekiem (2012). Aprakstīts 2012. gada 13. februārī no http://kvs.liepu.lv/d.php?f=fed4b7a12db55b0486172e4fbcbf971b8c26e8f5

Elmore, Richard. (2002). Bridging the Gap Between Standards and Achievement. Aprakstīts 2012. gada 10. februārī no http://shankerinstitute.org/Downloads/Bridging_Gap.pdf

Gadamers, Hans Georgs. (1999). Patiesība un metode. Rīga: Jumava.

Gombrihs, Ernsts. (1997). Mākslas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC.

Gudjons, Herberts. (2007). Pedagoģijas pamatatziņas. Rīga: Zvaigzne ABC.

Hibnere,Valentīna. (1998). Bērna vizuālā darbība. Rīga: RaKa.

Hibnere,Valentīna& Grasmane,Lilija. (2000). Bērna vizuālā darbība. II daļa.) Rīga: Raka.

Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija 2030 (2010). Aprakstīts 2012. gada 18. februārī no http://www.latvija2030.lv/upload/latvija2030_lv.pdf

Liepājas Pedagoģijas akadēmija 2004.(2004).Talsi: Talsu tipogrāfija.

LiepU Mācībspeku zinātniskās kvalifikācijas pilnveides plāns (2011). Aprakstīts 2012. gada 15. februārī no http://kvs.liepu.lv/d.php?f=a16da99c5e5a9627077e1a079005f19bdb0acf21

LiepU personāla attīstības politika 2012. – 2018. (2011) Aprakstīts 2012. gada 18. februārī no http://kvs.liepu.lv/datnes.php mape=/Ieksheejie%20normativie%20dokumenti

Mākslas izglītība un kultūrizglītība Eiropas skolās (2009). Aprakstīts 2012. gada 18. februārī no http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/113LV.pdf.

Mākslas un kultūras vārdnīca ar interneta atslēgvārdiem (2011). Rīga: Zvaigzne ABC.

Platons. (2007). Dialogi Ions Lahēts Eutidēms. Rīga: Zinātne.

Students, Jūlijs Aleksandrs. (1998). Vispārīgā paidagoģija, II: Zinātne un māksla sevis un citu audzināšanā. Rīga: RaKa.

Šmite,Anita. (2004). Izglītības iestādes vadība. I DAĻA. Pedagogs. Organizācija. Pārmaiņas. Rīga: RaKa.

Šmite,Anita. (2004). Izglītības iestādes vadība. II DAĻA. Misija. Funkcijas. Koncepcija. Plānošana. Rīga: RaKa.

Sweetland, Robert.(2007). Professional Educator. Aprakstīts 2012. Gada 10. februārī no http://www.homeofbob.com/pedagogy/professional/profDevModlGen.html

Velšs,Volfgangs. (2005). Estētikas robežceļi. Rīga: Laikmetīgās mākslas centrs.

Watts,Anthony Gordon;& Law, Bill;& Killen, John;& Kidd, Jennifer;&Hawthorn, Ruth. (2007). Rethinking careers education and guidance: theory, policy and practice. London, New York: Routledge press Thaylor&Francis Group.

Downloads

Published

2015-05-09

How to Cite

Klāsone, I. (2015). Aspects of the professional development of the artist – educator. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 319-330. https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.53