SECONDARY SCHOOL STUDENTS' TYPES OF THINKING IN LEARNING MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2018vol1.3427Keywords:
thinking process, thinking patterns, mathematics learning process, thinking patterns and lecture type teaching modelAbstract
In this article author discusses different patterns of learners’ thinking learning mathematics. The main topic of this article is related to the different perceptions of each pupil, the ability to analyze and draw conclusions, therefore, the author proposes to change the organization of the study process and divide pupils into two groups, which will provide opportunities to acquire knowledge for each type of thinking in separate groups and at the appropriate pace and level.The aim of the article is to analyze the results of mathematical learning using different types of thinking and strategies. Student inspections, which were used as primary documents and questionnaires with open questions, were used to collect the data. The analysis of documents and the author's long-term work experience form the study. In the initial stage of the study, a case study analysis method was used for data processing.
Downloads
References
Brunner, J.S. (1974). Entwurf einer Unterrichtstheorie. Berlin. Problem
Fišers,R. (2005). Mācīsim bērniem domāt. Rīga: RaKa.
Fulans, M. (1999). Pārmaiņu spēki. Rīga: Zvaigzne ABC.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The theory of multiiple intelligences. New York: Bacis Books.
Geidžs, N. L. (1999). Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Gudjons, H. (1998). Pedagoģijas pamatatziņas. Rīga: Zvaigzne ABC.
Guilford, J. (1967). Creativity: Yesterday, today, tomorrow. Journal of Creative Behavior, 1.
Irvine, J. (2015). Problem Solving as Motivation in Mathematics: Just in Time Teaching. Journal of Mathematical Sciences. Betty Jones & Sisters Publishing. Retrieved from http://bettyjonespub.com/math/4JMS20150307-1.pdf
Kānemans,D. (2012). Domā ātri, domā lēnām. Rīga: Jumava.
Lipman, M. (1984). The Cultivation of Reasoning through Philosophy, Educational Leadership, September.
Mencis,J. (sen.) (1984). Matemātikas metodika pamatskolā. Rīga: Zvaigzne ABC.
Miles Kimball & Noah Smith, (2013). Склад ума: от чего зависит наша (не)способность к математике, и как это можно изменить. Retrieved from https://mirovoystudent.wordpress.com/2013/10/29/math-genetics-and-hard-work-relation/
Ņikiforovs, O. (2007). Psiholoģija pedagogam. Rīga: Izglītības soļi.
Piaget, J., &Inhelder, B. (1956). The childs conception of space. London: Routledge Kegan Paul.
Pipere at, (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa.
Robinsons, K. (2013). NE tikai AR PRĀTU. Rīga: Zvaigzne ABC.
Siliņš, E. I. (2008). Lielo patiesību meklējumi. Rīga: Jumava.
Šteinberga, A. (2011). Pedagoģiskā psiholoģija augstskolā. Rīga: RTU Izdevniecība.
Šteinberga, A. (2013). Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: RaKa.
Takacs, C. A. (1986). Enjoy Your Gifted Child. New York.
Теплов, Б.М. (1961). Проблемы индивидуальных различий. Москва: изд. Академии наук РСФСР.
Utināns, A. (2015). Maģiskās domāšanas, ticības paranormālajām un kritiskās domāšanas dispozīcijas īpatsvara maiņa medicīnas studiju procesā. Promocijas darbs. Rīga: RSU
Vigotskis, Ļ. (2002). Domāšana un runa. Rīga: Izdevniecība EVE.
Аверьянов, А.Н. (1979). Система: философская категория и реальность, М., «Мысль».
Крутецкий, В. А. (1968). Психология математических способностей школьников. М.
Пойа, Д. (2010). Как решать задачу. Москва: Либроком.
Реан, А. А. (2017). Психология личности. Издательство «Питер».
Рубинштейн, С. Л. (2000). Основы общей психологии. Издательство «Питер».
Miles Kimball & Noah Smith, (2013). Склад ума: от чего зависит наша (не)способность к математике, и как это можно изменить. Retrieved from https://mirovoystudent.wordpress.com/2013/10/29/math-genetics-and-hard-work-relation/