FACTORS INFLUENCING THE CHILD LANGUAGE DEVELOPMENT

Authors

  • Viktorija Kuzina Riga Teacher Training and Educational Management Academy (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2016vol2.1407

Keywords:

child language, influencing factors, language enrichment

Abstract

Childhood is the basis for both life and language acquisition. The child language is greatly influenced by the language environment – parents and other family members, teachers, as well as movies, TV and radio broadcasting, theatre performances, books. Meanwhile exploring the world and characterizing it, the child gradually acquires the skill to use in its language synonyms, antonyms, phraseology, comparisons, learns to understand foreign origin words used on daily basis, etc.

In order to establish, which factors are influencing positively the child language development, a questionnaire was worked out. Students, general education school teachers, as well as the preschool education teachers completed the questionnaire. The research on the factors influencing the children's language development was accomplished in the framework of the Norwegian project in 2015. The results of the questionnaire and opinion polls prove, the childhood stage is very significant in the child language development, and really great is the responsibility of adults (parents and teachers), to ensure that this process develops as valid, interesting and exciting for the child. One of the conditions for successful acquisition of the Latvian language vocabulary stock is the example shown by the speech of adults. The use of illiterate language must also be eliminated from schools, mass media, etc.

Supporting Agencies
Pētījums veikts Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumenta apstiprinātā pētniecības projekta Nr. NFI/R/2014/053 “Latviešu valodas monolingvāla un bilingvāla apguve, rīki, teorijas un lietojums” ietvaros

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dzintere, D., Freiberga, I., Augstkalne, D. (2009). Bērna valoda jaunradē un rotaļās. Rīgā: RPIVA

Freiberga, I. (2006). Dzimtās valodas devalvācija un bērna attīstība pirmsskolas vecumā empīrisko vērojumu un teotētisko atziņu aspektā. Teorija praksei mūsdienu sabiedrības izglītībā. III starpt. zin. konf. Zinātniskie raksti. Rīga: ULMA.

Healy, J. M. (28. 12. 2003.). Understanding TV`s Effects on the Developing Brain. Skat.internetā: www.aap.org/advocacy/chm98nws.htm.

Kaņepēja, R., Lieģeniece, D. (2003). Es gribu iet skolā. Rīga, 53.lpp.

Kuzina, V. (2013). Folkloras valodas izpēte mācībgrāmatās. Zinātnisko rakstu krājums 23. Valoda dažādu kultūru kontekstā. Daugavpils: Saule, 417.- 428. lpp.

Kuzina, V.(2014). Linguastatistical Analysis of Borrowed Words used in School Textbooks and Children`s Literature. Res Humanitariae. XVI. Klaipēda, 156 – 169.

Kuzina, V. (2015). Frazeoloģismi un to nozīme bērnu valodas bagātināšanā. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Rēzekne: Rēzeknes Augstskola, 104. - 114. lpp.

Markus, D.(2003). Bērnu valoda: no pirmā kliedziena līdz pasakai. Rīga: Rasa ABC.

Pešele, S. (2005). Televīzija un valodas apguves problēmas bērniem līdz septiņu gadu vecumam. Valodu apguve: prolēmas un perspektīva. IV Zin. rakstu krājums. Liepāja: LiePA.

Rūķe – Draviņa, V. (1995). Pasaka par Sarkangalvīti vecāku un bērnu skatījumā. Apkārtnes ietekme valodas attīstībā. Rīga: RPIVA.

Stikāne, I. (2015). Valodas rotaļa - pasaules iepazīšanas rosinātāja jaunākajā dzejā bērniem. Bērnu valoda Latvijā 21. gadsimtā. Rīga: Zinātne, 205. - 223.lpp.

Downloads

Published

2016-05-26

How to Cite

Kuzina, V. (2016). FACTORS INFLUENCING THE CHILD LANGUAGE DEVELOPMENT. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 404-415. https://doi.org/10.17770/sie2016vol2.1407