Dynamics of Changes in Preschool Teacher Preparation Programs (1950-2010)

Aina Kucina

Abstract


Each period is characterized by its specific features which are the base for forming learning values, educational process principles for higher education, educational aims for future teachers. The development of pedagogy subject as an academic discipline is a prime example of political and social developments of society impact.
The preparation of professional pre-school teacher and the implementation of the curriculum are topical problems in previous and current Latvian socio-economic and educational context. Changes in preschool teacher preparation program design and implementation are given an opportunity to compare, try and select the most valuable to fit the today’s child's personality development.


Keywords


curriculum; preschool teacher; preschool teachers'; preparation

Full Text:

PDF

References


Anspaks, J. (2003). Pedagoģijas idejas Latvijā, RaKa

Engels, F. (1978). Anti – Dīrings. Rīga: Liesma,.

Iļjina, T. (1971). Pedagoģija. Rīga: Zvaigzne,.

Jermolajeva, L. (2007). Augstākās izglītības paradigmas maiņas nepieciešamība zināšanu sabiedrības veidošanā. No: Izglītība zināšanu sabiedrības attīstībai Latvijā. Rīga: Zinātne,

Ķestere, I. (2000). Pedagoģijas vēsture. Skola, skolotājs, skolēns. Rīga: Zvaigzne ABC, 2005.

Nacionālo izglītības politiku analīze. Latvija. Rīga: OECD,2000.

Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām Izglītības likums ("LV", 343/344 (1404/1405) 14.panta 18.1 punkts, 1999

Programmas „Pirmsskolas skolotājs” akreditācijas materiāli, LU, 2005

Rubene, Z., Žogla, I. (2011). Pedagoģijas zinātnes attīstība doktorantu pētījumos, Apvienotais Pasaules latviešu zinātnieku III kongress un Letonikas IV kongress „Zinātne, sabiedrība un nacionālā identitāte” Rīgā

Огородников, И. (1962). О задачах и системе курса педагогики в педагогических институтах. Советская педагогика, , № 2.).

Программа курса «Педагогика» для педагогических институтов и университетов. М., 1969.

Программы учительских институтов. Педагогика. Учпедгиз, 1945

Совещание по вопросам педагогики и психологии. Советская педагогика, 1941, № 4.




DOI: https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.23

Refbacks

  • There are currently no refbacks.