DETECTING AND PREVENTING OF PLAGIARISM IN THE STUDY PROCESS

Authors

  • Ingrīda Veikša Turība University (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2020vol2.5178

Keywords:

copyright, plagiarism, study process

Abstract

The educational work is based on the acquisition and use of previously created cultural, artistic and scientific values for the purpose of student growth. In the educational process works created by other authors may be used without the author's consent and payment of remuneration, provided the necessary conditions are met. However, these works are not always used in good faith, and quite often students use them without references, thus assigning them to self-writing, or ordering them to be written by others, in violation of the principle of academic integrity. Creativity is the main criterion for creating an author's work. However, authors are often influenced by previous works of other authors that they have seen, heard, felt, which is quite natural. When this influence goes beyond originality, the newly created work is recognized as plagiarism, or appropriation of authorship.

The aim of the study is to identify ways in which the works of other authors are unlawfully used in the study process, thus creating plagiarism, as well as offering solutions to reduce plagiarism.

In the research was used an analytical method of scientific research and method of grammatical, teleological, systemical and historical interpretation of legal norms. For the conclusions were used inductive and deductive method of scientific research.

In order to evaluate the legitimate use of the work of other authors in the study process, the data on recorded cases of plagiarism in universities in Latvia were reviewed. In order to analyse the issues of influence and misappropriation, disputes between authors of works in different countries were analysed.

The results of research highlighted that Latvian legislation provides extensive and detailed rights for students, but does not impose any obligations to them, and this legal framework should be improved.

 

References

Administratīvās atbildības likums (2018) Pieņemts: 25.10.2018. Stājas spēkā: 01.07.2020. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 225, 14.11.2018. OP numurs: 2018/225.1.

Akadēmiskā godīguma kodekss (2016). Rīgas Tehniskā universitāte. Apstiprināts ar RTU Senāta 2016. gada 29. februāra Senāta sēdes lēmumu. Pieejams: https://www.rtu.lv/writable/public_files/RTU_rtu_studiju_reglaments_7.1.1.4..pdf

Augstskolu likums (1995). Pieņemts: 02.11.1995. Publicēts: "Latvijas Vēstnesis", 179 (462), 17.11.1995., "Ziņotājs", 1, 11.01.1996.

Autortiesību likums (2000) Pieņemts: 06.04.2000. Publicēts: "Latvijas Vēstnesis", 148/150 (2059/2061), 27.04.2000., "Ziņotājs", 11, 01.06.2000.

Eret, E., & Ok, A. (2014). Internet plagiarism in higher education: Tendencies, triggering factors and reasons among teacher candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002–1016. DOI: 10.1080/02602938.2014.880776

GS Media v. Sanoma Media (2015) Eiropas Savienības Tiesa, Lieta C 160/15 GS Media BV pret Sanoma Media Netherlands BV, Playboy Enterprises International Inc., Britt Geertruida Dekker (Sanoma).

Gulbis, R. (2016). Rēgu rakstnieku darbība akadēmiskajā jomā – autortiesību un tikumības apsvērumi. Jurista vārds 31.05.2016 /NR. 22. (925). Retrieved from https://juristavards.lv/doc/268687-regu-rakstnieku-darbiba-akademiskaja-joma-autortiesibu-un-tikumibas-apsverumi/

Izglītības likums (1998) Pieņemts: 29.10.1998. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 343/344, 17.11.1998.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 24, 24.12.1998.

Kalnāja-Zelča, I. (2014) Kas ir plaģiāts un kā no tā izvairīties? Skaidrojums par autortiesību un blakustiesību objektu izmantošanu mācību procesā. Eversheds Bitāns. Retrieved from http://www.visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/dokumenti/metmat/skaidrojums_par_autortiesibam.pdf

Krimināllikums (1998) Pieņemts: 17.06.1998. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 199/200, 08.07.1998.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 15, 04.08.1998.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (1984). Pieņemts: 07.12.1984. Stājas spēkā: 01.07.1985. Zaudē spēku: 01.07.2020. Publicēts: Latvijas Padomju Sociālistiskās Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 51, 20.12.1984.

Metodiskie norādījumi pētniecības darbu izstrādei un aizstāvēšanai studiju virzienā „Tiesību zinātne” (2016), Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas Ekonomikas un pārvaldības fakultāte”.

Nolikums par akadēmisko godīgumu un plaģiātismu (2017). Biznesa augstskola Turība Apstiprināts Biznesa augstskolas Turība Senāta 25.01.2017. sēdē, protokols Nr.1.

Nolikums par patstāvīgo pētniecisko darbu izstrādāšanu un noformēšanu (2015). Biznesa augstskola Turība Apstiprināts Biznesa augstskolas Turība Ārkārtas Senāta 28.08.2015. sēdē, protokols Nr.8.

Noteikumi par akadēmisko godīgumu Latvijas Universitātē (2016). Latvijas Universitāte Apstiprināti ar 25.02.2013. Senāta lēmumu Nr. 287, Ar grozījumiem, kas izdarīti līdz 27.06.2016.

Paklone, I. (2014). Literāra darba autorības koncepts: kontekstuālie aspekti. Promocijas darbs filoloģijas doktora grāda iegūšanai Literatūrzinātnes nozarē, Literatūras teorijas apakšnozarē. Latvijas Universitāte.. Retrieved from

https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/handle/7/5253/44887-Inese_Paklone_2014.pdf?sequence=1

Paklone, I. (1997). Autortiesības. Rokasgrāmata. Rīga: Izdevniecība AGB.

Par dažu autortiesību un blakustiesību aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā (2001) Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2001/29/EK (2001. gada 22. maijs). Oficiālais Vēstnesis L 167 , 22/06/2001 Lpp. 0010 – 0019.

Persona A. v. Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments (2017). Augstākās tiesas 26.04.2017. spriedums Nr. SKA-115/2017 (A420225114).

Persona J.G. v. Persona Z.Š. (2014). Augstākās Tiesas Krimināllietu departamenta lēmums lietā Nr. SKK-48/2014. 12.03.2014.

Ruipérez, G., & García-Cabrero, J.-C. (2016). Plagiarism and academic integrity in Germany. Comunicar: Media Education Research Journal, 24(48), 9–17. DOI: 10.3916/C48-2016-01

Satija, M. P., & Martínez-Ávila, D. (2019). Plagiarism: An essay in terminology. DESIDOC: Journal of Library & Information Technology, 39(2), 87–93. DOI: 10.14429/djlit.39.2.13937

Sludinājumi (2019). Kursi, izglītība / Kursa darbi, referāti, diplomdarbi SS.COM. Retrieved from https://www.ss.com/lv/work/courses-education/preparation-for-exams-courses/

Studiju nolikums (2018). Biznesa augstskola Turība Apstiprināts Biznesa augstskolas Turība Senāta 28.11.2018. sēdē, protokols Nr.12.

Tauginienė, L. et al (2019) Akadēmiskā godīguma vispārējās vadlīnijas. ENAI atskaite 3A. Retrieved from http://www.academicintegrity.eu/wp/wp-content/uploads/2019/10/RED_Guidelines_RTU_VS_amended_v2.pdf

Valpētere, J. (2018) Interneta starpnieku atbildība par trešo personu publicēto saturu. Jurista vārds 18. 09. 2018 /NR. 38 (1044). Retrieved from https://juristavards.lv/doc/273372-interneta-starpnieku-atbildiba-par-treso-personu-publiceto-saturu/

Valsts pārbaudījuma nolikums (2016). Biznesa augstskola Turība Apstiprināts Biznesa augstskolas Turība Senāta 27.01.2016. sēdē, protokols Nr.1.

Žīgurs, R. (2017) Piesavināšanās jēdziens mākslas tiesībās. Jurista vārds. 1.08.2017 /NR. 32 (986). Retrieved from https://juristavards.lv/doc/271110-piesavinasanas-jedziens-makslas-tiesibas/

Wehmeier, et al., (2005). Oxford Advanced Learners Dictionary. 7th edition. Oxford University Press. 1777.

Downloads

Published

2020-05-20

How to Cite

Veikša, I. (2020). DETECTING AND PREVENTING OF PLAGIARISM IN THE STUDY PROCESS. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 376-390. https://doi.org/10.17770/sie2020vol2.5178