PLAYING WITH THE COLORS-PRE-SCHOOL CHILDREN’S SELF-DIRECTED DRAWING EXPERIANCE
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2019vol2.3886Keywords:
drawing activity, preschool, pre-school child, self-managementAbstract
At the pre-scool age, playing is the main key to the child’s way to express them selfs in drawing process. In order to ensure the self-directed drawing, there is a need for the availability of diverse naterials throughout of the day, enabling the child to act and play in accordance with his intentions. In a drawing process, trying out different techniques, tools,mixing colors, trying to discover new ways of expression, observing and imitating other (children’s or adult) actions, provides the basic conditions for meaningful activity of a child. The aim of the thesis is to find out theoretically and practically the essence of self-directed drawing activity of preschool children and possibilities of the improvement of it in the pedagogical process. Materials and methods. Used the analysis of pedagogical and psychological literature on the possibilities of self-management skills development in the pedagogical process - drawing and accomplished pegogical observation. Results. The essence of self-directed drawing activity of preschool children was updated and possibilities of improvement reviewed .References
Bartel, M. (1998). My family drawings by Preschool Children. Retrieved from: https://www.goshen.edu/art/ed/let2pre.htm
Bjūzens, T. (2008). Gudrais bērns. Rīga: Avots.
Valsts izglītības satura centrs (VISC). (2018). Caurviju prasmju atgādņu komplekts. Projekts Nr. 8.3.1.1/16/1/002 Kompetenču pieeja mācību saturam. Rīga:VISC.
Dauge, A. (1928). Audzināšanas ideāls un īstenība. Rīga.
Dohmen, G. (1998). Das “Selbstgesteurte Lernen” und die Notwendigkeit seiner Förderung. Beiheft zum Report. Selbstorganisiertes Lernen als Problem der Erwaschenblidung, Frankfurt am Main.
Dzintere, D., Stangaine, I. (2007). Rotaļa – bērna dzīves prasmju sekmētāja. Rīga: RaKa.
Duffy, B. (2006). Supporting creativity and imagination in the early years. London: Open University Press.
Hibnere, V., & Grasmane L. (2000). Bērna vizuālā darbība 2.daļa. Rīga: RaKa.
Maslo, E. (2003). Mācīšanās spēju pilnveide. Rīga: RaKa.
Miķelsone, I. (1994). Pirmsskolas vecuma bērnu tēlotājdarbības tipoloģiskās īpatnības. Mācību metodiskais palīglīdzeklis. Liepāja: LPA.
Olmstet, S. (2012). Imagine childhood. Retrieved from: http://tinkerlab.com/imagine-childhood-interview-with-sarah-olmsted (10.12.2018.).
Kraft, S. (1999). Selbstgesteurtes Lernen. Problemereiche in Theorie und Praxis. Zeitschrift für Pädagogik, Belzt.
Krastiņa, E., & Pipere, A. (2004). Mācību sasniegumu pašizvērtēšana. Rīga: RaKa.
Purēns, V. (2017). Kā attīstīt kompetenci. Rīga: RaKa.
Rothwell, W., J. (1999). The Source Book for Self-directed learning. Amherst. Massachusetts.
Svenne, O. (1930). Moderni audzināšanas jautājumi. Rīga: Ausekļa izdevums.
Špona, A. (2006). Audzināšanas process teorijā un praksē. Rīga: RaKa.
Šteinberga, A. (2013). Pedagoģiskā psiholoģija. Rīga: RaKa.
Vigule, D. (1998). K. Dēķēns par pirmsskolas bērnu audzināšanu un attīstību. Rīga: Vārti.
Žogla, I. (2001). Didaktikas teorētiskie pamati. Rīga: RaKa.
Гессен, С. (1995). Основы педагодики. Москва: Школа-Пресс.
Новикова, И.В. (2010). Аппликация из природных материалов в детском саду. Москва: Академия развития.
Маханева, М.Д., Рещикова, С.В. (2008). Игровые занятия с детьми от 1 до 3 лет. Методическое пособие для педагогов и родителей. Москва: ТЦ Сфера.