IDENTITY OF KĀRLIS RŪDOLFS KREICBERGS IN HIS LIFE
DOI:
https://doi.org/10.17770/sie2016vol4.1585Keywords:
identity research model, biographical approach, case study, components of the identity, identity of a pedagogueAbstract
The aim of the paper is to analyse the identity of Latvian pedagogue and conductor Kārlis Rūdolfs Kreicbergs (1921-2014), by using the author's elaborated theoretical model of identity research (2016), and the integrated author's approbated personality research model (2013). The personality research model, which, in its micro context, includes basic features of his personality - emotions, talent, behaviour and convictions, as well as adaptation characteristics - interests, motivations, values, attitudes, is supplemented with components determining the identity of the pedagogue: in mezzo context in the social environment, where the identity of the pedagogue, as well as family, identity in his everyday life, student's and religious identity is formed, but in micro context, - professional, national, local, political and cultural identity of the personality, thus creating a research model of the multidimensional identity of the teacher and factors influencing development thereof. After the approbated model with the help of qualitative research methods the obtained data are related to theoretical opinions about the identity formation of the pedagogue, thus approving the innovative character of the proposed theoretical model.
Downloads
References
Abrams, L. (2010). Oral History Theory. London & New Yourk: Routledge.
Beitnere, D. (2003). Pašreference latviešu kultūras paradigmā. (20. gadsimta 20.–40. un 90. gadi līdz mūsdienām). Disertācija socioloģijā. LU Filozofijas un socioloģijas institūts. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Bela-Krūmiņa, B. (2004). Dzīvesstāsti kā sociāli vēstījumi. Promocijas darba kopsavilkums. Rīga: Latvijas Universitāte.
Illeris, K. (2014). Transformative Learning and Identity. 3rd edition. London, New York: Routledge.
Knowles, G. J. (1992). Models for understanding pre-service and beginning teachers’ biographies: Illustrations from case studies. In I. F. Goodson (Ed.). Studying teachers’ lives. London: Routledge, pp. 99–152.
Lieģeniece, D. (1992). Bērns – pasaulē, pasaule – bērnā. Rīga: Zvaigzne.
Lieģeniece, D. (2002). Ievads andragoģijā jeb Mācīšanās “būt” pieaugušo vecumā. Rīga: RaKa.
Lieģeniece, D. (1999). Kopveseluma pieeja audzināšanā. Rīga: RaKa.
Lieģeniece, D (1996). Kopveseluma pieeja 5–7 gadus veca bērna audzināšanā.. Liepāja: LPA.
Lieģeniece, D. (2013). Kopveseluma pieeja 5–12 gadu vecu bērnu uzvedības izpratnei sociālajā vidē. Holistic Approach to Understanding Behaviour of 5 – 12 Year Olds in a Social Environment. SOCIETY, INTEGRATION, EDUKATION. Proceedings of the International Scientifical Conference. Rēzekne: Rezekne Higher Education Institution Faculty of Education and Design PersonalY Socialization Reserch Institute in Collaboration With University of Udine, Italy, pp. 37–47.
Liepājas Pedagoģijas akadēmijas darbinieku dzīvesstāsti. 1. laidiens. (2004). Sast. un red. A. Medveckis. Liepāja: LiePA.
Liepājas Pedagoģijas akadēmijas darbinieku dzīvesstāsti. 2. laidiens. (2006). Sast. un red. A.Medveckis. Liepāja: LiePA.
Liepājas Pedagoģijas akadēmijas darbinieku dzīvesstāsti. 3. laidiens. (2009). Sast. un red. A. Medveckis. Liepāja: LiePA.
Luhmann, N. (1999). Social System. Stanford: Stanford University Press.
Mārtinsone, K. (1998). Adekvāts pašvērtējums – optimāls pašizjūtas un savas identitātes apzināšanās garants. Personības pašizjūta un identitāte. Rīga: SIA “Mācību apgāds” NT. 27.–40.lpp.
Medveckis, A. sastād. un redaktors (2007). Liepājas Pedagoģijas akadēmija (Liepājas Universitāte) Akadēmiskā personāla biogrāfiskais rādītājs. Liepāja: LiePA.
Medveckis, A. (2012) Kārlis Rūdolfs Kreicbergs un viņa laiks. Monogrāfija. Liepāja: Liepājas Universitāte Socioloģisko pētījumu centrs.
Medveckis, A. (2016). Pedagoga identitātes refleksija dzīvesdarbībā: pētniecības teorētiskais modelis. (Manuskripts) Liepāja: LiepU Socioloģisko pētījumu centrs.
Medveckis, A. (2015). Model of Teachers’ Identity Factors in the Biographical Research. Internacional Journal of Multidisciplinary Thougt, CD-ROM. ISSN: 2156-6992:: 08(01):85-98.
Plotnieks, I. (1998). Personības pašizjūta un identitāte, to izpētes iespējas. Personības pašizjūta un identitāte. Rīga: SIA “Mācību apgāds” NT. 9.–17.lpp.
Strika, E. (2009). Tiesu psihiatriskajā vai kompleksajā tiesu psiholoģiskajā un psihiatriskajā ekspertīzē nonākušo likumpārkāpēju personības raksturojums. Promocijas darba kopsavilkums. Rīga: Latvijas Universitātes Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes Psiholoģijas nodaļa.
Thompson, P. (2000). The voice of the past. Oral history. Oxford: Oxford University Press.