ELEMENTS OF THEATRICAL ART IN THE CORRECTION OF THE PRONUNCIATION OF SOUNDS L AND R IN SPEECH THERAPY ACTIVITIES IN PRESCHOOL

Authors

  • Evita Vaļuma Rezeknes Academy of Technologies (LV)
  • Svetlana Usca Rezekne Academy of Technologies (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/er2022.2.6973

Keywords:

preschool children sound speech disorders, childrens speech development, sound pronunciation disorders, correction of sound pronunciation, articulation apparatus, elements of theatrical art

Abstract

The aim of the paper: to identify theoretically the possibilities of using the elements of theatre art in the work of language correction and to analyze the effectiveness of the developed program for the correction of L and R.

The theoretical part of the paper analyzes the development of a child's speech and language in combination with other factors influencing the child's development. The introduction of the elements of theatrical art in the educational process today is a new approach to tracking the language acquisition process of each learner.

Based on the findings of the theoretical part, the author has developed a material called "Program for the Correction of the Pronunciation of Sounds L and R in Preschool", summarized the teaching material for its implementation, and described and analyzed research in the empirical part of the paper.

The conclusion part summarizes the work carried out and provides recommendations for speech therapists, teachers and parents on how to promote the correct pronunciation of sounds L and R in preschool.

References

Anspoka, Z. (2013). Valodu mācības pirmsskolā un sākumskolā. Rīga: Latviešu valodas aģentūra.

Brosseau-Lapréa, F. & Roepke, E. (2019). Speech Errors and Phonological Awareness in Children Ages 4 and 5 Years With and Without Speech Sound Disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Vol. 62, 3276–3289. DOI: https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-S-17-0461

Clausnitzer, R (2006). Kieferorthopädische Grundlagen für Logopäden und Sprachtherapeuten. Deautschland: Modernes lernen.

Anspoka, Z. (2013). Valodu mācības pirmsskolā un sākumskolā. Rīga: Latviešu valodas aģentūra.

Brosseau-Lapréa, F. & Roepke, E. (2019). Speech Errors and Phonological Awareness in Children Ages 4 and 5 Years With and Without Speech Sound Disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, Vol. 62, 3276–3289. DOI: https://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-S-17-0461

Clausnitzer, R (2006). Kieferorthopädische Grundlagen für Logopäden und Sprachtherapeuten. Deautschland: Modernes lernen.

Genc, H.N. & Bachri, C. (2019). Le Monologue Théâtral au Service de L’enseignement/apprentissage du FLE. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3) , 1033-1047. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/835858

Grīnvuda, E. (2019). Visas manas emocijas. Iemācies mīlēt savas izjūtas. Rīga: Zvaigzne ABC.

Kasado, D. (2018). Skolēna pašizpausme teātra mākslā. Rīga: Zvaigzne ABC.

Kramiņš, E. (2016). Retorikas rokasgrāmata. Runāsim skaidri, spilgti, iedarbīgi. Rīga: SIA Biznesa augstskola Turība.

Miltiņa, I. (2005). Skaņu izrunas traucējumi. Rīga: RaKa.

Miltiņa, I. (2007). Modelēšana logopēdijā. Rīga: RaKa.

Neimanis, Z. (2020). 40 dialogi. Skolēnu pašizpausme teātra mākslā. Rīga: Zvaigzne ABC.

Pitkeviča, G. (2016). Fabulas bērniem. Rīga: Zvaigzne ABC.

Rozenfelde, M., Čapkeviča, O., & Arhipova, I. (2020). Informācijas tehnoloģiju pielietojums fonemātiskās uztveres attīstīšanai logopēda darbā. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. Retrieved from http://books.rta.lv/index.php/RTA/catalog/book/19

Skola2030 (2020). Pirmsskolas mācību programma. Pieejams https://mape.skola2030.lv/materials/D94tbasDR8wfsgapbtPhFQ

Tomele, G. (2022). Bērna valodas attīstības veicināšana un valodas traucējumu korekcija Montesori pedagoģijas aspektā. Promocijas darbs. Pieejams https://www.liepu.lv/uploads/dokumenti/prom/Promocij%20darbs_Tomele_24_01_22.pdf

Tūbele, S. (2002). Skolēna runas un attīstības novērtēšana. Rīga: RaKa.

Tūbele, S. (2006). Jaunāko klašu skolēnu runas un valodas traucējumu noteikšana un korekcijas iespējas. Promocijas darbs. Rīga: LU. Pieejams: htpp://www3.acadlib.lv/greydoc/Tubeles_disertacija/Tubele_lat.pdf

Tūbele, S. (2022). Lasīšanas un rakstīšanas prasmju apguves grūtības pirmsskolā un sākumskolā. Logopēda loma to mācīšanā. Nepublicēts materiāls.

Vagale, A. (2020). Komunikācijas rehabilitācijas komandā. Pieejams: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Dokumenti/prezentacijas/vpa_2020/komunikacija_rehabilitacijas_komanda_vagale.pdf

Valsts izglītības satura centrs. (2019). Teātra māksla 1.-9.klasei. ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002. Retrieved from: https://www.visc.gov.lv/lv/projekts/kompetencu-pieeja-macibu-satura

Vygotskij, L. (2004). Psihologija razvitija cheloveka. Smysl

Downloads

Published

11.01.2023

How to Cite

Vaļuma, E., & Usca, S. (2023). ELEMENTS OF THEATRICAL ART IN THE CORRECTION OF THE PRONUNCIATION OF SOUNDS L AND R IN SPEECH THERAPY ACTIVITIES IN PRESCHOOL. Education Reform: Education Content Research and Implementation Problems, 2, 40-50. https://doi.org/10.17770/er2022.2.6973