EXPANDING VOCABULARY FOR PRIMARY SCHOOL PUPILS WITH MENTAL DISABILITIES AND LANGUAGE UNDERDEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.17770/er2020.2.5369Keywords:
insufficient development of the language system, mental disordAbstract
Pupils with combined disorders study in educational institutions; as a secondary disorder, the majority of pupils with mental disorders have insufficient development of the language system to varying degrees. Pupils with mental disorders have a narrow vocabulary and difficulty to express their thoughts clearly, as well as memory and the ability to memorize new information tend to be reduced. The curriculum in language lessons in primary school envisages that pupils with mental disorders learn to read, write, listen, understand information, learn to express one's thoughts correctly and in clear language, as well as to enrich vocabulary. The paper focusses on the methods of creating and developing vocabulary for pupils with mental disorders and insufficient development of the language system. The material developed and approbated by V. Shkryaba for the work of special education teachers in primary school is described.
References
Ancāne, G., Meistere, L., Užāns, A., Vasiļevska, M., Rateniece, I., Sestule, I., Jansone, D., & Zīle, I. (2009). Rokasgrāmata skolotājiem, strādājošiem specializētajās iestādēs bērniem ar psihiskās veselības traucējumiem. Retrieved from
http://www.arstipsihoterapeiti.lv/uploads/Rokasgramata.pdf
Benilova, S. J. & Davidovich, L. R. (2014). Logopedija. Sistemnye narushenija rechi u detej (jetiopatogenez, klassifikacii, korrekcija, profilaktika). Moskovskij psihologo-social'nyj institut.
Cupure I. (2013). Stāstītprasmes attīstīšana bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību pirmsskolas vecumā. Latvijas Logopēdu asociācijas 1. starptautiskā zinātniskā konference. Retrieved from
http://logopedi.lv/faili/tezes/1_starpt_zinatniskas_konferences_tezu_krajums.pdf
Filicheva, T. B. (2011). Osnovy logopedii . M., Akademija.
Ivlanova, T. (2016). Tautas pasaka kā līdzeklis, kas bagātina vecāku pirmsskolas vecuma bērnu vārdnīcu. Retrieved from https://nastilena.ru/lv/terapiya-krasoty/aktualnost-issledovaniya-v-rabote-primery-obosnovanie.html
Izglītības satura un eksaminācijas centrs (ISEC). (2008). Latviešu valoda 1.–9. klasei. Mācību priekšmeta programmas paraugs speciālo izglītības programmu īstenošanai. Retrieved from https://visc.gov.lv/specizglitiba/dokumenti/programmas/latv.valoda1.-9._spec.pdf
Kaņepēja, R. (2003). Es gribu iet skolā. SIA “Puse Plus”.
Liepiņa, S. (2008). Speciālā psiholoģija. Rīga: RaKa.
Miltiņa, I. (2005). Skaņu izrunas traucējumi. Rīga: RaKa.
O’Conner, R. E. (2007). Teaching word recognition: Effective strategies for students with learning disabilities. New York, NY: Guilford Pres
Ottem, E., & Lian, A. (2008). Kapittel 2. Spesifikke språkvansker. I Bele, I. V. (Ed.). Språkvansker. Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademiske forlag.
Snowling, M. J., Bishop, D. V. M., Stothard, S. E., Chipchase, B., & Kaplan, C. (2006). Psychosocial outcomes at 15 years of children with a preschool history of speech-language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 759-765.
Tulovska, T. (2016). Fonemātiskās uztveres veidošana un attīstīšana mazākumtautību skolēniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību sākumskolā. Retrieved from file:///C:/Users/User/Downloads/2188-3346-1-PB%20(2).pdf
Tūbele, S. (2002). Skolēna runas attīstības vērtēšana. Rīga: RaKa.
Tūbele, S., & Lūse J. (2004). Ja skolēns raksta nepareizi. Rīga: RaKa.
Tūbele, S. (2013). Runas un valodas traucējumu korekcija kā mācīšanās traucējumu profilakse. Latvijas Logopēdu asociācijas 1. starptautiskā zinātniskā konference. Rīga.
Tereško, A., Kondrova, A., Rozenfelde, M., & Želve, I. (2013). Bērns ar garīgās attīstības traucējumiem ģimenē. Rīga: VISC
Tereško, A., Kondrova, A., Rozenfelde, M., & Želve, I. (2013). Metodiskais materiāls pedagogiem izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem sociālo prasmju, uzvedības un mācību asniegumu izvērtēšanai. Rīga: VISC.
Vanaga, I. (2018). Metodiskie ieteikumi vārdu krājuma paplašināšanai. Retrieved from http://www.r5sips.lv/pdf/ac/Metodiskais-materials-KOREKCIJA2018.pdf