CIVIC PARTICIPATION – IMPROVEMENT OF THE EDUCATIONAL CONTENT

Authors

  • Pāvels Jurs Liepaja University (LV)
  • Alīda Samuseviča Liepaja University (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/ercs2013.8

Keywords:

civic education, civic participation, school, student, teacher, upbringing

Abstract

This publication is focused on important components of civic education. During the reformation of the educational system these components are becoming important elements of the improvement of civic participation. By gathering the knowledge of various theoretical approaches the authors of the work discover the preconditions for the phenomena of the formation of civic participation and its importance in the pedagogical process of comprehensive schools. Although the question of civic society is internally complicated, the context of the Latvian political reality creates a need for a dimension of civic participation. Living in our rapidly changing time and knowing the importance of civic participation which depends on each individual, it is important to bring more attention on the improvement of civic education in comprehensive schools by enriching and structuring the educational content. As a result, the enriched educational content, containing strengthened aspects of civic participation next to a balanced learning of theoretical knowledge and practical competence, would promote the upbringing of a civically active, nationally thinking, competent person that is able to take responsibilities and that is crucial for the long term development of the country.

References

Alijevs, Romans (2005). Izglītības filosofija 21. gadsimts. Rīga: Retorika A.

Borden, Lynne., Perkins, Daniel., Villarruel, Francisco (2001). Community Youth Development: A Partnership for Action. p. 39–56 The school Community Journal Vol.11 No.2 Academical Development Institute. U.S.A.

Brodie, Ellie., Hughes, Tim., Jochum, Véronique., Miller, Sarah., Ockenden, Nick., Warburton, Diane (2011). Pathways through participation: What creates and sustains active citizenship? Final report. National Council for Voluntary Organisations., Institute for Volunteering Research 85 p.

Carpini, Michael Definition of civic engagement. American Psychological Association from: http://www.apa.org/education/undergrad/civic-engagement.aspx

Dolan, Pat (2012). Travelling through social support and youth civic action on a journey towards resilience. M. Ungar (Ed.) The social ecology of resilience: A handbook of theory and practice 478 p. (pp. 35 –366). New York: Springer.

Falka, Sandra (2007). Pamatizglītības mācību priekšmeta „Sociālās zinības” programmas paraugs. Rīga: Izglītības satura un eksaminācijas centrs, 90 lpp.

Falka, Sandra (2008). Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta „Politika un tiesības” programmas paraugs. Rīga: Izglītības satura un eksaminācijas centrs, 29 lpp.

Final report of the 7th UNESCO Youth Forum, (2011). Paris: UNESCO.

Ireta, Čekse., Andrejs, Geske., Andris, Grīnfelds., Andris, Kangro (2010). Skolēnu pilsoniskā izglītība Latvijā un pasaulē. Starptautiskā pētījuma IEA ICCS 2009 pirmie rezultāti. Rīga: LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūts.

Izglītības likums (1998) 2. pants, Rīga: Latvijas Republikas Saeima. Pieejams: http://likumi.lv/doc.php?id=50759

Koroļeva, Ilze., Sniķere, Sigita., Trapenciere, Ilze., Trapencieris, Mārcis (2005). Jauniešu identitātes veidošanās un līdzdalība. Pētījuma pārskats. Rīga: Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts.

Latvijas Tautas frontei – 25. (2013). Rīga: Latvijas Republikas Saeimas Sabiedrisko attiecību birojs. Pieejams: http://www.tiki-toki.com/timeline/entry/172172/LatvijasTautas-frontei-25/#vars!date=1985-10-23_02:31:18!

Latvijas Nacionālās attīstības plāns 2014. – 2020. gadam, (2012). Rīga: Pārresoru koordinācijas centrs.

Nacionālas identitātes, pilsoniskas sabiedrības un integrācijas politikas pamatnostādnes (2012 – 2018), (2011). Rīga: Latvijas Republikas Kultūras ministrija.

Nash, Andy (2003). Civic Participation and Community Action Sourcebook: A Resource for Adult Educators. New England: Literacy Resource Center.

Sherrod, Lonnie (2007). Civic engagement as an expression of positive youth development. (pp. 59–74) In: Rainer K. Silbereisen, Richard M. Lerner (Eds) Approaches to positive youth development. SAGE Publications, California.

Špona, Ausma (2006). Audzināšanas process teorijā un praksē. Rīga: RaKa.

Valsts izglītības satura centrs (2011). Metodiskie ieteikumi audzināšanas darba pilnveidei (plānošanai un īstenošanai) vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestādēs. Rīga.

World Development Report 2007: Development and the next generation, (2007). Washington, DC: World Bank

Downloads

Published

2015-09-01

Issue

Section

Articles