ASSESSMENT OF THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN WOODWORKING COMPANIES
DOI:
https://doi.org/10.17770/jresd2021vol1.13.6663Keywords:
quality management system, wood processing, ISO 9001 standardAbstract
The woodworking industry, with its universal and wide use of products and the level of employment of people, has existed for centuries and will continue to do so, as forest management and the processing of harvested timber is a long process. Customizing consumer orders ranging from cheap everyday things to exclusive, individual projects is about quality. And for quality assurance, companies in various industries have developed and use a general quality management system standard – ISO 9001. The topicality of the research relatesto the companies' doubts about the implementation and maintenance of the quality management system (ISO 9001) as a valuable long-term investment in the company's development and market expansion. The aim of the research is to study the quality management system of three wood processing companies and to evaluate them. In the research, the authors gave insight into the development of the concept of quality and the formation of the quality management system, the ISO 9001 quality standard. The assessment of the quality management system of three wood processing companies is based on the main financial performance indicators of the companies.
Downloads
References
Başaran, B. (2016). The effect of ISO quality management system standards on industrial property rights in Turkey. World Patent Information, 45, pp. 33-46.
Driņķe, Z. (2019). Kvalitātes vadības sistēmas Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanai. Rīga: Biznesa augstskola “Turība”. 272 lpp.
Forands, I. (2009). Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds. 304 lpp.
Handke, D., Edelhoff, D. (2016). Quality and risk management strategy for mechanized tunnelling – From machine concept to process controlling. Geomechanics and Tunnelling, vol.9 (3), pp. 222-233.
ISO 9001. (S.a.). Hyderabad: SPK Global Solutions. http://spkglobalsolutions.com/iso-9001/, sk. 25.12.2019.
Kravchenko, T., Saienko, I. (2020). World Experience Of Process Quality Management Of Teacher Training In Hei. Baltic Journal of Economic Studies, vol. 6(4), pp. 90-97.
Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Prasības (ISO 9001:2015). (2017). Rīga: Latvijas standarts. 39 lp.
Kvalitātes vadīšana. (1999). Rīga: Kamene, 5. lpp.
Meža nozare cilvēkam. (B. g.). Rīga: Zaļās mājas. https://site-335431.mozfiles.com/files/335431/meza_nozare_cilvekam_web_copy.pdf?1478609918, sk. 09.11.2020.
Meža nozare skaitļos un faktos: 2018. (2019). Rīga: Zaļās mājas, 54 lpp. https://www.zm.gov.lv/public/ck/files/skaitlifakti_LV_2018web.pdf, sk. 09.11.2020.
Meža nozare skaitļos un faktos: 2021. (2020). Rīga: Zaļās mājas, 52 lpp. https://www.zm.gov.lv/public/ck/files/ZM/mezhi/buklets/skaitlifakti_LV_2021.pdf, sk. 09.11.2020.
SIA “Uzņēmums 3” mājaslapa. (2020). Tiešsaistes resurss, sk. 27.04.2020.
SIA “Uzņēmums 3” pamatdati. (2020). Rīga: Lursoft. Tiešsaistes resurss, sk. 28.04.2020.
Байда, Е.А. (2016). Система экономики качества как инструмент оценки экономической эффективности организации. Концепт, научно-методический электронный журнал, 4, с. 2.
Intervija ar SIA “Uzņēmums 1” izpilddirektoru S. K. (2020).
SIA “Uzņēmums 1” bilance, 2017-2019. (Iekšējie dokumenti / nepublicētie materiāli)
SIA “Uzņēmums 1” iekšējie dokumenti (nepublicētie materiāli).
SIA “Uzņēmums 1” Peļņas/zaudējumu aprēķins, 2017-2019. (Iekšējie dokumenti / nepublicētie materiāli)
SIA “Uzņēmums 2” bilance, 2017-2019. (Iekšējie dokumenti / nepublicētie materiāli)
SIA “Uzņēmums 2” iekšējie dokumenti (nepublicētie materiāli).
SIA “Uzņēmums 2” Peļņas/zaudējumu aprēķins, 2017-2019. (Iekšējie dokumenti / nepublicētie materiāli)
SIA “Uzņēmums 3” bilance, 2017-2019. (Iekšējie dokumenti / nepublicētie materiāli)
SIA “Uzņēmums 3” iekšējie dokumenti (nepublicētie materiāli).
SIA “Uzņēmums 3” Peļņas/zaudējumu aprēķins, 2017-2019. (Iekšējie dokumenti / nepublicētie materiāli)