CRIMINAL LIABILITY FOR THE VIOLATION OF THE ROAD TRAFFIC REGULATIONS AND VEHICLE OPERATION REGULATIONS
DOI:
https://doi.org/10.17770/iss2021.6916Keywords:
Criminal Law, definition of a vehicleAbstract
The constant increase in the number of vehicles in Latvia during the last twenty years has significantly increased the intensity of road traffic, thus causing an increase in the number of road traffic accidents. Holding a person criminally liable under Section 260 of the Criminal Law that provides for liability for the violation of the road traffic regulations and vehicle operation regulations is mostly affected by the precise determination of what a breach of these regulations is. However, there are several open theoretical and practical questions and the most important of which are shortcomings in the definition of a vehicle in Section 261 of the Criminal Law, which, as theoretical research and case-law has shown, hinders the achievement of the aim of the legal provision included in Section 260 of the Criminal Law in accordance with its meaning.Downloads
References
Ceļu satiksmes likums (01.10.1997). Latvijas Republikas likums, red. uz 20.04.2021. https://likumi.lv/ta/id/45467-celu-satiksmes-likums, sk. 08.04.2021.
Ceļu satiksmes noteikumi (02.06.2015). Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumi Nr.279, red. 27.03.2020. https://likumi.lv/ta/id/274865-celu-satiksmes-noteikumi, sk. 10.04.2021.
Grozījumi Ceļu satiksmes likumā (25.03.2021). Latvijas Republikas likums. https://likumi.lv/ta/id/322215-grozijumi-celu-satiksmes-likuma, sk. 28.04.2021.
Krimināllikums (17.06.1998). Latvijas Republikas likums, red. uz 02.02.2021. https://likumi.lv/ta/id/88966-kriminallikums, sk. 08.04.2021.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (2021). Reģistrēto transportlīdzekļu skaits. https://www.csdd.lv/ transportlidzekli/registreto-transportlidzeklu-skait, sk. 01.04.2021.
Eiropas Parlaments (2021). Ceļu satiksmes negadījumi ES: fakti un skaitļi (infografika). https://www.europarl.europa.eu/news/lv/headlines/society/20190410STO36615/celu-satiksmes-negadijumi-es-fakti-un-skaitli-infografika, sk. 01.04.2021.
Krastiņš, U., Liholaja, V., Hamkova, D. (2019). Krimināllikuma komentāri. Trešā daļa (XVIII-XXV nodaļa). Rīga: Tiesu namu aģentūra.
Krastiņš, U., Liholaja, V., Niedre, A. (1999). Krimināltiesības. Rīga: Tiesu Namu Aģentūra.
Latvijas Republikas Aizkraukles rajona tiesas 2014.gada 20.augusta spriedums lietā Nr. 11370039813. https://manas.tiesas.lv/eTiesasMvc/nolemumi, sk. 08.04.2021.
Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Krimināllietu departamenta 2010.gada 11.novembra lēmums lietā Nr. SKK- 415/2010, http://at.gov.lv/lv/tiesu-prakse/judikaturas-nolemumu-arhivs, sk. 15.04.2021.
Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Krimināllietu departamenta 2020.gada [..] lēmums lietā SKK- [N] 2020. http://at.gov.lv/lv/tiesu-prakse/judikaturas-nolemumu-arhivs, sk. 04.04.2021.
Latvijas Republikas Rīgas pilsētas Latgales priekšpilsētas tiesas 2019.gada 7.februāra spriedums lietā Nr. K29-0134-19. https://manas.tiesas.lv/eTiesasMvc/nolemumi, sk. 08.04.2021.
Liholaja, V. (2001). Noziedzīgu nodarījumu kvalifikācijas teorētiskie pamati un prakse. Rīga: firma “AFS”.
Liholaja, V. (2008). Pētījums par atsevišķu Krimināllikuma pantu piemērošanas problēmām (noziedzīgi nodarījumi pret satiksmes drošību). www.petijumi.mk.gov.lv, sk. 05.04.2021.
Persidskis, A. (22.10.2019). Kriminālatbildība par ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanu, pārvietojoties ar elektroierīci. Jurista Vārds, 42, 16-19.
Tiesu administrācija (2021). Notiesātās personas pēc notiesāšanas panta. https://dati.ta.gov.lv/ MicroStrategy/asp/Main.aspx, sk. 07.04.2021.