Corporate Identity in Higher Education

Authors

  • Nataļja Losāne Rezekne Academy of Technologies (LV)
  • Diāna Apele Rezekne Academy of Technologies (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/amcd2015.1589

Keywords:

corporate identity, corporate design, brand, branding, higher education institution

Abstract

The aim of the article is to study and identify the importance of corporate identity in the field of higher education in Latvia, to conduct a qualitative study which is based on evaluation of Latvia's institutions of corporate identity existence. Research method - qualitative research – analysis of public discussions, which provides more comprehensive study to understanding the problem. The study of the content reveals corporate identity components and their impact on the organization as a brand. The article contains description of the terms - brand style, corporate design, brand. All of these positions are viewable by a higher education institution as a corporate organization perspective. The study reveals the need to develop a university as the brand at the international level, to create a stable, strategically targeted, modern platform of the organization.

References

Akyürek, Doç. Dr. Rüveyde. (2005) Kurumsal İletişim Yönetimi. Eskişehir. Anadolu Üniversitesi: Web-Ofset Tesisleri.

Anholt, S. (2004). Brand New Justice. How Branding Places and Products Can Help the Developing World.

Butterworth: Heinemann Ltd.

Anholt, S. (2006). Competitive Identity. The New Brand Management for Nations, Cities and regions.

Palgrave Macmillan.

Ashworth, G. J., H., Voogd (1988). Marketing the city. Town Planning Review Vol.59: 65–79.

Balcare, K. (2011). Zinātnei nepieciešams finansējums, augstskolām – mērķtiecīga zīmolvedība. Skatīts

04.2015. http://www.lu.lv/zinas/t/5243/

Bērziņa, L., Bērziņš, D. (2011). Latvijas patērētāja identitāte: ko mūsu mīlētākie zīmoli vēsta par mums.

Stašānes, L., Zitmanes, M. (red.) Nacionālā identitāte: Zīmolu un patērētāju identitātes. R.: Latvijas

Universitātes Sociālo un politisko pētījumu institūts.

Cass, J. (2008). The Logo Design Process of Top Logo Designers. Skatīts 02.03.2015.

www.justcreative.com/2008/02/01/logo-design-process-of-top-graphic-designers/

Castells, M. (2004) (c). The power of identity. Oxford, UK: Blackwell Publishing.

Chernatony, D. L. (2001). From Brand Vision to Brand Evaluation: Strategically Building and Sustaining

Brands Butterworth-Heinemann. UK: Butterworth-Heinemann.

Dinnie, K. (2007). Nation branding: Concepts, Issues, Practice. Butterworth Heinemann.

Grēviņa, R. (2000). Ekonomikas skaidrojošā vārdnīca. Rīga: Zinātne.

Hofstede, G. & Hofstede, G. J. (2005). Cultures and organizations: Software of the mind. USA: MCGrawHill.

Holzinger, I. & Dhalla, R. (2007). Multiple Identities in Organizations: The Effects of Diversity on

Organizational Identity. The International Journal of Diversity in Organisations, Communities and Nations

, 42-43.

Kapferer, J. N. (2012). The New Strategic Brand Management: Advanced Insights and Strategic Thinking

(New StrategicBrand Management: Creating & Sustaining Brand Equity). London: Kogan Page.

Kotler, F., Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing, 12th Edition. Prentice Hal.

Kotlers, F. (2006). Mārketinga pamati. Rīga: Jumava.

Latvijas institūts. Kas ir zīmolvedība? (2015). Skatīts 01.04.2015. http://latinst.lv/lv/zimolvediba/kas-irzimolvediba

Ledford, G., Wendenhof, J. R., & Strahley, J.S. (1995). Realizing a corporate philosophy. Organizational

Dynamics, 23(3), 5-19.

Mollerup, P. (2003). Marks of Excellence: The History and Taxonomy of Trademarks. London: Phaidon.

Olins, W. (2003). „Corporate identity: The Myth and the Reality” in Balmer, J. (ed.) Revealing the

Corporation: Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding, and Corporate Level

Marketing. London: Routledge.

Olinss, V. (2005). Par zīmolu. Rīga: Neptuns.

Orupe, A. (2015). Divas Latvijas augstskolas grib mainīt nosaukumus. Skatīts 02.04.2015.

http://nra.lv/latvija/izglitiba-karjera/134268

Putniņa, A. (2011). Latvijas Nacionālās bibliotēkas identitāte. Darbinieku kā grupu identitātes aspekts.

Stašānes, L., Zitmanes, M. (red.) Nacionālā identitāte: Zīmolu un patērētāju identitātes. Rīga: Latvijas

Universitātes Sociālo un politisko pētījumu institūts.

Stašāne, L., Zitmane, M. (2011). Nacionālā identitāte: Zīmolu un patērētāju identitātes. Rīga: Latvijas

Universitātes Sociālo un politisko pētījumu institūts.

Šķilters, J., Lasmane, S. (2011). Nacionālās identitātes komunikācija Latvijas kultūras telpā Rīga: Latvijas

Universitātes Sociālo un politisko pētījumu institūts.

Riel, V., Cees, B. (1997). Comunicación corporative. Madrid: Prentice Hall.

Vētra, J. (2011). Zīmoli augstākajā izglītībā. Skatīts 02.04.2015. http://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/

lu_portal/projekti/69konference/prezentacijas/plenarsede/Janis%20Vetra%20-

%20Zimoli%20augstakaja%20izglitiba.pdf

Wheeler, A. (2009). Designing brand identity: an essential guide for the entire branding team. New Jersey:

John Wiley & Sons.

Zaķis, Z. (2014). Augstākā izglītība šodien un rīt: tirgzinību un zīmolvedības perspektīva. Skatīts 03.04.2015.

https://www.youtube.com/watch?v=ZUqeUBFHnF0

Годин, А. М. (2013). Брэндинг. Учебное пособие. Москва: Дашков и Ко

Downloads

Published

08.09.2015

How to Cite

Losāne, N., & Apele, D. (2015). Corporate Identity in Higher Education. ARTS AND MUSIC IN CULTURAL DISCOURSE. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, 136-145. https://doi.org/10.17770/amcd2015.1589