Music and Ideology: Musical School in Rezekne after World War II
DOI:
https://doi.org/10.17770/amcd2015.1354Keywords:
Ideology, lecture cycles, K. Medins secondary music school, Rezekne, closed concerts, sovietisation, festivity, powerAbstract
The aim of the article is to reflect the processes and problems of musical education renewal, which the teachers of Rezekne Secondary Music School faced under the circumstances of sovietisation, by evaluating to what extent the old elite (pre-war elite of National Conservatory) could adapt to the new circumstances and to what extent it was allowed by the regime. The article is based on the historical analysis of a discourse by evaluating the texts of documents available in the archives and identifying the dominant circumstances under which they have been created. In order to evaluate the principles of ideology influence and formation of social reality, the author compares the texts of the documents and conclusions found there with the opinions of representatives from various scientific areas on the features of musical life in that period of time. During the research, the author established that, on the one hand, the external factors and those, which are subjected to ideology, characterize the activity of the school; however, on the other hand, there are also the internal, as well as determined and retained factors of traditional requirements of music acquisition.References
Apkalns, L. (1964). Padomju mūzikas ētosa dilemma. Jaunā Gaita (63).
Ābolina, A. (2014). Rēzeknes muzykas vydusskūla 1944-2014. Tāvu zemes kalendārs. Rēzekne: LKCI, 195.- 218. lpp.
Ārente, H. (2000). Prāta dzīve I. Domāšana. Rīga: Intelekts.
Boiko, M. (2004). Latviešu muzikoloģija / mūzikas zinātne. Vēsturiski kritisks pārskats. Online–publikācija Latvijas Mūzikas informācijas centra interneta lapā. Skatīts 09.03.2015. http://www.lmic.lv/muzikol.php?PHPSESSID= 74a28bd067d19ad2df4cb8975977c405.
Ēriksens, T. H. (1993.) Mazas vietas – lieli jautājumi. Ievads sociālantropoloģijā. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 2010.
Klotiņš, A. (2011). Mūzika okupācijā. Latvijas mūzikas dzīve un jaunrade 1940-1945. Rīga: LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts.
Kruks, S. (2008). „Par mūziku skaistu un melodisku! „ Padomju kultūras politika, 1932-1964. Rīga: Neputns.
Latvijas Nacionālā Arhīva (LNA) Rēzeknes zonālais Valsts arhīvs (RZVA), 180.f. (Rēzeknes mūzikas vidusskola), 1.a., 1.l. (Grāmatvedības gada atskaites par skolas darbu no 1944. g.)
LNA RZVA, 180. f. 1.a., 2.l. (Rēzeknes mūzikas vidusskolas gada atskaites par skolas darbu no 1945. g. līdz 1946. g.)
LNA RZVA, 180.f., 1.a., 3.l. (Rēzeknes mūzikas vidusskolas statistiskā atskaite (1946)).
LNA RZVA, 180.f., 1.a., 5.l. (Pedagogu konferenču protokoli 1946. g. 29. augusts - 1948. g. 1. sept.).
LNA RZVA, 180.f., 1.a., 9.l. (Grāmatvedības gada atskaite 1947. g.).
LNA RZVA, 180.f. 1.a., 10.l. (Pedagogu konferenču protokolu grāmata 1948. g. 14. sept.- 1955. g. 27. nov.).
LNA RZVA, 180.f., 2.a., 2.l. (Algu saraksti 1945. g. janv. - 1945. g. dec.).
LNA RZVA, 180.f., 2.a., 3.l. (Rēzeknes mūzikas vidusskolas pavēļu grāmata (1945-1950)).
LNA RZVA, 180.f., 2.a., 5.l. (Mūzikas vidusskolas darbinieku algu saraksti par laiku no 1946. g.).
LNA RZVA, 180.f., 2.a., 6.l. (Tarifikācijas saraksti 1946./1947. m. g.).
Mediņš, K. (1989). Atmiņas par Rēzeknē nodzīvotiem gadiem. Mōras Zeme, Nr. 9.
Meyer, M., Tischer, S., Vetter, E., Wodak, R. (2007/2000). Methods of Text and Discourse Analysis. London: Sage Publications.
Phillips, N., Hardy, C. (2002). Discourse Aanalysis: Investigating Processes of Social Construction. London: SAGE Publications. P. 82.
Reisigl. M., Wodak, R. (2001). .Discourse and Discrimination. Rhetorics of racism and antisemitism. London; New York: Routledge.
Stradiņš, J. (2004). Totalitāro okupācijas režīmu represijas pret Latvijas zinātni un akadēmiskajām aprindām (1940-1945). Grām.: Totalitārie okupācijas režīmi Latvijā 1940.-1964. gadā (Latvijas Vēsturnieku komisijas raksti, 13. sēj.). Rīga: Latvijas Vēstures institūta apgāds, 130.-164. lpp.
Wodak, R. Meyer, M. (2009). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and Methodology. In: 21.Wodak, R. Meyer, M. (eds) (2009). Methods of Critical Discourse Analysis