THE POSSIBILITIES OF LIFELONG LEARNING IN THE PROFESSIONAL EDUCATION: THE ASSESSMENT OF THE CONTENT OF PROFESSIONAL SECONDARY EDUCATION

Anita Zalaiskalne

Abstract


The aim of the article is to evaluate the content of professional secondary education programs from the point of life-long education pedagogic aspect. Evaluation of professional secondary education program content is based on the pedagogic statements of life-long education and data of researched performed by the author. Analysis and interpretation of research results is the basis for conclusions about the realization of life-long education principles in the level of professional education program. Main conclusions: the element of professional education program such as lessons of own-initiative work is one of instruments for the realization of life-long education principles, which currently is not completely used; there is a lack of methodological argument about particular elements of the content such as lessons of own-initiative work or inclusion of the amount of content parts in programs; mutual cooperation between teachers of educational institutions and representatives of state institutions promotes development of more qualitative content of professional secondary education.

Keywords


Content of educational programs; life-long education; professional secondary education

Full Text:

PDF

References


Akadēmiskās Informācijas Centrs (2011). „Latvijas izglītības sistēmas piesaiste Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai mūžizglītībai un Eiropas augstākās izglītības telpas kvalifikāciju ietvarstruktūrai”. Pašvērtējuma ziņojums, Rīga.

Allyn & Bacon (eds). (1998).Curriculum Development in Vocational and Technical Education. Planning, Content and Implementation. Fifth edition. Springer, London, 318 p.

Barr, B., Tagg, J. (1995). From Teaching to Learning - A New Paradigm for

Undergraduate Education. Change, Nov/Dec, 13-25.pp.

Billet, S. (2011). Vocational Education: Purposes, Traditions and Prospects. Springer, London, 111 – 134 pp.

Briges Komunikē par ciešāku Eiropas sadarbību profesionālās izglītības un apmācības jomā laikaposmam no 2011. gada līdz 2020. gadam, available http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/vocational/bruges_lv.pdf, rewievered 05.02. 2013.

Izglītības un zinātnes ministrija. Statistika par profesionālo izglītību, available http://izm.izm.gov.lv/registri-statistika/statistika-profesionala/4927.htm, rewievered 27.01.2013.

Profesionālās izglītības attīstības pamatnostādnes, available, http://izm.izm.gov.lv/upload_file/Izglitiba/Profesionala_izglitiba/IZMPam_231209_TA4 628.pdf, rewievered 01.02.

Knowles, M. S. (1998). The Adult Learner. The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. Fifth edition, USA.

Laužacks, R. (1999). Profesionālās izglītības satura reforma: didaktiskās iezīmes. RaKa, Rīga, 107 lpp.

Mārtinsone K. (sast.) (2012). Pieaugušo izglītība. Rakstu krājums. RaKa, Rīga, 216 lpp.

Middlewood., D., Burton., N.,(eds).(2001). Managing the Curriculum. PCP Paul Chapman Publishing, 224 p.

Mocker, D. W. and Spear, G. E. (1982) Lifelong Learning: formal, nonformal, informal and self-directed, Columbus, Ohio: ERIC.

Mūžizglītības pamatnostādnes 2007-2013. gadam, Valsts Kancelejas politikas plānošanas dokumentu datu bāze, available http://polsis.mk.gov.lv/LoadAtt/file50773.doc , rewievered 27.01. 2013.

Pārskats par Latvijas augstāko izglītību 2012. gads, available http://izm.izm.gov.lv/registri-statistika/statistika-augstaka/9495.html , rewievered 07.02.2013.

Prets D. (2000). Pedagoga rokasgrāmata. Izglītības programmu pilnveide. Zvaigzne ABC, Rīga, 378 lpp.

Valsts izglītības satura centrs, statistika par centralizētajiem eksāmeniem, available http://visc.gov.lv/vispizglitiba/eksameni/statistika/2012/ , rewievered 2013.26.01.

Ziņojums par Mūžizglītības pamatnostādņu īstenošanas gaitu 2009.-2010. gadā, Valsts Kancelejas politikas plānošanas dokumentu datu bāze, available http://polsis.mk.gov.lv/LoadAtt/file4369.doc, rewievered 27.01.2013.




DOI: https://doi.org/10.17770/sie2013vol2.605

Refbacks

  • There are currently no refbacks.