PARENTS ROLE IN EDUCATION PROCESS AND THEIR RIGHTS, DUTIES IN COOPERATION WITH THE EDUCATION INSTITUTION

Rihards Erdmanis

Abstract


Latvia’s educational policymakers already in 2006 pointed out that one of the main obstacles to raising public awareness about the development of education is poor teacher training for working with parents. It means that a full understanding of the educational process by parents and teachers is unthinkable without cooperation. Respectively, cooperation with educational staff, pupils, parents and family, employers, local governments and state institutions, public organizations and society are pointed out as a fundamental principle of education development policy. Alongside with the other equally important basic principles - systemicity, succession, sustainability, accessibility and coordination. In Great Britain, executive representatives recommend actively incorporating parents into educational policies and practices. The inclusion of parents in teaching-related activities alongside prepared teachers has proved to be a useful factor in improving the attendance of school, the quality of teaching and social cohesion. The author thinks that it is necessary to find out the role of parents in the education process both in pedagogy and in jurisprudence. In Latvia, there are no researches done about this topic. The Education Law of the Republic of Latvia defines both the rights and responsibilities of parents. So, it means that it is important to look closer to these rights and responsibilities.

 


Keywords


children right to education; education; educational institution; parent’s rights; in loco parentis; and responsibilities; parental involvement

Full Text:

PDF

References


Bērnu tiesību aizsardzības likums (1998). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=49096

Civillikums (1937). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=225418

Delors, Ž.(2001). Mācīšanās ir zelts. Ziņojums, ko sniegusi Starptautiskā Komisija par izglītību divdesmit pirmajam gadsimtam. Rīga: UNESCO Latvijas Nacionālā komisija

Grozījumi Izglītības likumā (2010). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=253134

Grozījumi Izglītības likumā (2013). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=258475

Grozījumi Izglītības likumā (2018). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/298097-grozijumi-izglitibas-likuma

Izglītības attīstības pamatnostādnes 2007.–2013.gadam (2006). Latvijas Republikas Ministru kabineta rīkojums Nr.742. Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=144686

Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtība (2016). Latvijas Republikas MK noteikumi Nr. 480. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/283735-izglitojamo-audzinasanas-vadlinijas-un-informacijas-macibu-lidzeklu-materialu-un-macibu-un-audzinasanas-metozu-izvertesanas

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (1984). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=89648

Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta spriedums lietā Nr. A42187004. SKA – 16/2008 (2008). Pieejams: https://manas.tiesas.lv/eTiesasMvc/lv/nolemumi

Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta spriedums lietā Nr. Nr.A420420412. SKA-359/2013 (2013). Pieejams: https://manas.tiesas.lv/eTiesasMvc/lv/nolemumi.

Latvijas Republikas Izglītības likums (1991). Latvijas Republikas likums. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/67960-latvijas-republikas-izglitibas-likums

Likumi.lv ir tiesību aktu vietne (2019). Pieejams: www.likumi.lv.

Luryi, Y.(1980). Soviet family law. Buffalo, N.Y. : W.S. Hein.

Ministru kabineta noteikumu projekta “Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtība” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) (2016). Pieejams: tap.mk.gov.lv.

Nīcas vidusskolas nolikums (2017). Pieejams: http://www.nica.edu.lv/wp-content/uploads/2012/01/NOLIKUMS_skolas.pdf

Prets, D. (2000). Izglītības programmu pilnveide: pedagoga rokasgrāmata. Rīga : Zvaigzne ABC.

Rīgas 25.vidusskolas Skolas padomes reglaments (2017). Pieejams: http://www.r25vsk.edu.lv/index.php/home/skolas-padome/skolas-padomes-reglaments

Rosenbury, L. A. (2007). Between home and school. Retrieved from http://scholarship.law.ufl.edu/facultypub/722

Siguldas vidusskolas nolikums (2017). Pieejams: https://www.sigulda.lv/public/lat/pasvaldiba/dokumenti1/nolikumi_noteikumi/

Špona, A.( 2006). Audzināšanas process teorijā un praksē. Rīga : RaKa.

Zelmenis, V. (2000). Pedagoģijas pamati. Rīga: RaKa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17770/sie2019vol2.3882

Refbacks

  • There are currently no refbacks.