The Development of Social Worker's Professional Competence for Work with Youth Exposed to the Risk of Social Exclusion

Valentina Švalbe

Abstract


To analyze contemporary leading socio-economic changes. The dynamic transition to a knowledge society, the growth of quality, quantity and volume of knowledge, technological, global scale (globalization) of political and social processes, as well as demographic changes are new challenges which require a new approach that involves all educational stages during the whole human life. The development of social worker's professional competence for work with young people exposed to the risk of social exclusion must be perceived multilaterally in contemporary Europe. They must be viewed in relation to the cultural diversity of people's economic and social rights, human rights, equality and gender equality of rights. The development of social worker's professional competence for work with young people exposed to the risk of exclusion does not mean only teaching, but it also includes life-long learning, mobility, integration, continuing education and other areas. The improvement of social worker's professional competence for work with young people exposed to the risk of exclusion is observed in adult activities related to professional activities. Analyzing the concept of competence, it is important to emphasize the idea of competence as the basis of an independent thinking and acting.


Keywords


development of professional competence; young people; socio-pedagogical work; social exclusion

Full Text:

PDF

References


Buggenhagen, H.J., Busch, K. H. Handbuch Wissenschaftliche Begleitung von Modellversuchen und Projekten der beruflichen Ausund Weiterbildung-Metodik und Organisation. Berlin: Trafo Verlag Dr. Wolfgang Weist, 2000.

Baethge,M., Baethge-Kinsky, V. Der ungleiche Kampf um das lebenslange Lernen. Waxmann Verlag, Berlin, 2004.358 S.

Druker, Peter F. (2009) Management. Das Standartwerk komplett überarbeitet und erweitert. Band 2. Frankfurt am Main, 2009.398 S.

Druker, Peter F. (2009) Management. Das Standartwerk komplett überarbeitet und erweitert. Band 1. Frankfurt am Main, 2009.334 S.

Erpenbeck, J., Rosenstiel, L.von. (2003) Handbuch Kompetenzmessung. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag, 2003. 641S.

Erpenbeck,J., Heyse, V. (2007) Die Kompetenzbiographie.Wege der kompetenzentwicklung. Münster: Waxmann Verlag, 496 S.;

Fišers, R. (2005) Mācīsim bērniem mācīties. Rīga: Izdevniecība RaKa 219 lpp.

Giesecke H. Pädagogik als Beruf: Grundformen pädagogischen Handelns. Weinheim/München,1987.

Geißler K.A., Hege M. Konzepte sozialpädagogischen Handelns. Ein Leitfaden für soziale Berufe. Weinheim und Basel, 1999.

Karnītis, E. (2004)Informācijas sabiedrība – Latvijas iespējas un uzdrošināšanās. Rīga: Pētergailis, 208. lpp.

Kristovska, I. Tālmācības studuju atbalsta sistēmas pārvaldībā pieaugušo kompetenču pilnveidošanas procesā. Disertācija, Latvijas Universitāte. Pieejams: www3. acadlib.lv / greydoc/Kristovskas disertacija/Kristovska_lat. doc.

Koķe, T. (2003) Nepārtrauktā izglītība: galvenie uzdevumi un to īstenošana. Nepārtrauktās izglītības sociāli pedagoģiskie aspekti. Rīga : SIA Izglītības soļi.

Laiveniece, D. .(2003)Valodas mācības pusaudžiem Rīga: RaKa.

Maslo, I.(2003)Mācīšanas spēju pilnveide. Rīga: RaKa.

McClelland,D., Spencer, L. M., Spencer, S. M., Competency Assesment Methods: History and state of the art. Boston: Hay McBer Research Press, 1994.

Melton, R. (1997) Objectives, Competences and Learning Outcomes. London : Kogan Page Limited.

Rauhvargers, A. (2008) Boloņas procesa un ES kvalifikāciju ietvarstruktūras – kopējais un atšķirīgais. Pieejams: www.apa.lv [skatīts 12. 01.2015].

Plaude I.(2003)Sociālā pedagoģija. RaKa,188 lpp.

Perrenoud, P. (2004) L’universite entre transmission de savoirs et developpement de com-petences. Geneve : Universite de Geneve.

Schellenberg, M., Tariņa, Ž. Kompetenz. Kompetenzmessung. Kompetenzentwicklung. Band 41,ITF-Scwerin, 2011.

Schellenberg, M. Baustelle als Lernot- eine qualitative Fallstudie zu Lernen aus Störungen. Disertācija. Rīga, Latvijas Universitāte, 2006. Pieejams: http://3.acadlib.lv/greydoc/Sellenbergas_disertacija/Sellenberga_dis.pdf [skatīts 11.01.2015]

Špona A. (2001)Audzināšanas teorija un prakse. Rīga: RaKa.

Tiļļa, I.(2003)Sociokultūras mācīšanās organizācijas sistēma. Rīga: RaKa

„Tuning Educational Structures in Europe” http://www.aic.lv/bolona/Bologna/Reports/projects/Tuning/Tun_Book.pdf [ skatīts 27.12.2014.]

Почебут, Л.Г., Мейжис, И.А.(2010). Социальная психология. Санкт - Петербуг: издательство« Питер».

Хомский.Н.(1972). Язык и мышление. Москва издательство Московского университета.

http://www.lm.gov.lv/upload/sociala_aizsardziba/sociala_palidziba_pakalpojumi/international_news1401.pdf[skatīts [skatīts 25.01.2015.gada]

http://www.pkc.gov.lv/images/NAP2020%20dokumenti/20121220_NAP2020_apstiprinats_Saeima.pdf[skatīts [skatīts 11.02.2015.gada]




DOI: https://doi.org/10.17770/sie2015vol3.367

Refbacks

  • There are currently no refbacks.