A Visitor to the Sami Museum

Rita Burceva

Abstract


The aim of the article is to study and analyse the peculiarities of one particular museum (The Sami Museum in Norway) and the conditions that form the subjective attitude of the visitor experience gained there and that strengthen the attitude towards the museum as an opportunity of spending leisure time. Case analysis is the research method used. An important feature that allows the Sami Museum to stand out among other European museums of similar purpose and functionality, it is its ability to create an offer for various target groups of visitors in a relatively small territory, making use of diverse resources: authentic objects and their copies the visitors are allowed to touch and take in their hands, the wildlife (reindeers on the grassland) and the traditional buildings of the Sami people that can be entered to see their interior, the modern technologies and the tools of public relations used purposefully, traditional cuisine, and the small shops of some products and souvenirs made by local craftsmen, convenient parking places and loyal pricing policy for families, the symbols and visitor-oriented, thought-out communication used in the museum. Based on the theoretical literature (tourism management, communication, pedagogy, psychology, social anthropology, etc.) analysis and the quality data collected during the empirical research, a model that demonstrates the impact of various conditions on the formation of the personal experience, opinion and subjective attitudes of a visitor during the visit to a museum was developed and offered for discussion.

Keywords


conditions and peculiarities of museum; experience; visitor

Full Text:

PDF

References


Aivars, J., Aršavskis, V., Breslavs, G. u.c. (1999). Psiholoģijas vārdnīca. Rīga: Apgāds „Mācību grāmata”.

Bendiksens, P. (2008). Ievads kultūras un mākslas menedžmentā. Rīga: Jāņa Rozes apgāds.

Burceva, R. (2013). Kultūras mantojuma interpretācijas iespējas Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā. // Māksla un mūzika kultūras diskursā. II starptautiskās zinātniski praktiskās konferences materiāli. Rēzekne: RA izdevniecība, 17.-24.lpp.

Evensberget, S. (2004). Norvēģija. Rīga: Zvaigzne ABC.

Freijers, V. (2011). Tūrisma mārketings. Uz tirgu orientēta tūrisma mikroekonomikas un makroekonomikas pārvaldība. Rīga: Biznesa augstskola Turība.

Hanovs, D., u.c. (2012). Iepazīsti Eiropu, iepazīsti Latviju! Ievads starpkultūru komunikācijā. Daugavpils: DU Akadēmiskais apgāds „Saule”.

Holovejs, Dž. K., (1999). Tūrisma bizness. Rīga: Jāņa Rozes apgāds.

Josefsen, E., Mörkenstam, U., Saglie, J. ( 2013). Different institutions within similar states: The Norwegian and Swedish Sámi Parliaments. // Paper presented to workshop 21, ‘Non-Territorial Autonomy, Multiple Cultures and the Politics of Stateless Nations’, ECPR Joint Sessions of Workshops, Mainz, 11–16 March 2013. Skatīts 03.07.2015. http://ecpr.eu/filestore/paperproposal/04c10a14-c4a4-41bf-96b1-dde0c1209003.pdf.

Kruks, S. (2004). Kolektīvā identitāte: nācijas un grupas.// Agora. Identitāte: nācija, sociāla grupa. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. 7.-23.lpp.

Kultūras filozofija: izlase / sast. G.Lukašenoka (2004). Rīga: EKA.

Makkerčers, B., du Krosa, H. (2007). Kultūras tūrisms: tūrisma un kultūras mantojuma pārvaldības partnerība. Rīga: Neptuns.

Palsamā, J. (2013). Tradīcijas un sajūsma par novitāti.// Mūsdienu kultūras stāvokļi. Rīga: SIA „Megaphone Publishers”, 261.-272.lpp.

Sapmi park. Skatīts 23.07.2015. http://www.visitsapmi.no/sapmi-park.

Statistics Norway. Population per 1 January 2013. (2013) Skatīts 12.06.2015. http://www.ssb.no/a/english/kortnavn/folkendrkv_en/2012k4/hittil00-en.html.

Šērers, M. (2014). Skatītājs ekspozīcijā.// Muzejs mūsdienu sabiedrībā – 2. Baltijas Muzeoloģijas skolas raksti 2009-2013. Rīga: Baltijas muzeoloģijas veicināšanas biedrība. 98.-103.lpp. Skatīts 22.05.2015. http://www.muzeologija.lv/sites/default/files/muzejs_musdienu_sabiedriba_2.pdf.

UNESCO Konvencija par kultūras izpausmju daudzveidības aizsardzību un veicināšanu (2005). Skatīts 10.06.2015. http://likumi.lv/doc.php?id=220952




DOI: http://dx.doi.org/10.17770/amcd2015.1353

Refbacks

  • There are currently no refbacks.